دراسة العلاقة بين مهارات التفکير البصرى والتحصيل في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها لدى طلاب المرحلة الثانوية | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Article 6, Volume 21, Issue 10, October 2018, Page 248-270 PDF (1.28 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2018.81698 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
أحمد محمد نصر الدين العسيرى1; محمود إبراهيم محمد بدر2; حسن هاشم بلطية3; أسامة عبد العظيم محمد4 | ||||
1مدرس رياضيات | ||||
2أستاذ بکلية التربية - جامعة بنها | ||||
3کلية التربية - جامعة بنها | ||||
4مدرس بکلية التربية - جامعة بنها | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث قياس الارتباط بين مهارات التفکير البصرى والتحصيل في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها لدى طلاب المرحلة الثانوية، من خلال الإجابة عن الإجابة عن السؤال الرئيسى الآتى: هل يوجد ارتباط بين مهارات التفکير البصرى والتحصيل في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها لدى طلاب الصف الثانى الثانوى علمى؟ وتکونت مجموعة البحث من (30) طالباً وطالبة من طلاب الصف الثانى الثانوى علمى بمدرسة فهيمة بدوى الثانوية بإدارة السرو التعليمية بمحافظة دمياط، واستخدم الباحث البرنامج المُقترح في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها مدعوماً بالإسطوانة التعليمية وأوراق عمل الطالب، وتم التأکد من فاعلية البرنامج المُقترح من خلال أداتى البحث المتمثلتين في الاختبار التحصيلى في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها واختبار مهارات التفکير البصرى في هندسة الفراکتال، ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث يوجد ارتباط إحصائى طردى قيمته (5,0) بين درجات الطلاب في التطبيقين البعديين لاختبارى مهارات التفکير البصرى والتحصيل في هندسة الفراکتال وتطبيقاتها. The present study aimed at investigating the correlation between visual thinking skills and achievement in fractal geometry and its applications.The study was seeking to answer a major question: Is there a correlation between visual thinking skills and achievement in fractal geometry and its applications? Subjects in this study were second-year secondary school students studying at Fahema Badawy secondary school at Damitta governorate, El-Serw region. They were randomly selected to represent the sample of the study.An achievement test and a visual thinking skills test were designed by the researcher and were used as pre-post tests to measure the students’ achievement and visual thinking skills before and after the treatment. A proposed program was designed by the researcher to be used in developing the students' achievement and visual thinking skills.The participants (30 students) studied fractal geometry according to the proposed program. Results of the study showed that there was a statistically positive correlation equals (0.5) between the students' grades in the post applications of visual thinking skills and achievement tests. | ||||
Keywords | ||||
مهارات التفکير البصرى; التحصيل; هندسة الفراکتال وتطبيقاتها; طلاب المرحلة الثانوية | ||||
Statistics Article View: 125 PDF Download: 235 |
||||