فعالية استخدام نموذج أبعاد التعلم لمارزانو فى تدريس الرياضيات على تنمية الکفاءة الرياضية لدى طلاب المرحلة الاعدادية | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Article 2, Volume 17, Issue 4, April 2014, Page 53-104 PDF (1.16 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2014.81863 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
علاء المرسى حامد أبوالرايات | ||||
مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية - جامعة طنطا | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية نموذج أبعاد التعلم لمارزانو على تنمية الکفاءة الرياضية لدى طلاب الصف الأول الأعدادى، وتکونت عينة الدراسة من (134) طالب وطالبة تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية (67) طالب وطالبة، وضابطة (67) طالب وطالبة، وتم إعداد وحدة الأعداد النسبية باستخدام نموذج أبعاد التعلم لمارزانو، واختبار لقياس الأربعة أبعاد الأولى من الکفاءة الرياضية (الفهم المفاهيمى، الطلاقة الإجرائية، الکفاءة الإستراتيجية، الاستدلال التکيفى)، واستبانة لقياس النزعة الرياضية المنتجة (Mathematical Disposition) ، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على اختبار الکفاءة الرياضية بأبعادة الأربعة الأولى(الکفاءة الرياضية المعرفية) واستبانة النزعة الرياضية المنتجة لصالح المجموعة التجريبية . This study aimed to examine the effectiveness of using Marzano’s dimensions of learning model on the development of mathematical proficiency among students in the first grade preparatory, The sample consisted of 134 students were divided into two groups, one experimental (67) students(boys,grils) and the control group (67) students (boys,grils),the researcher developed relative numbers unit by using the Marzano’s dimensions of learning model, and test to measure the first four dimensions of mathematical proficiency (conceptual understanding , procedural fluency , strategic competence , adaptive reasoning ) , Mathematical Disposition scale , The results revealed that there are statistically significant differences between the mean of experimental and control groups in the first four dimensions of mathematical proficiency (cognitive mathematical Proficiency )and scale of Mathematical Disposition in favor of the experimental group. | ||||
Keywords | ||||
نموذج أبعاد التعلم لمارزانو; الکفاءة الرياضية; Marzano's dimensions of learning model; mathematical proficiency | ||||
Statistics Article View: 253 PDF Download: 355 |
||||