الاحتياجات التربوية لتدريس الهندسة لدى معلمى رياضيات المرحلة الابتدائية فى ضوء نظرية الذکاءات المتعددة | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Article 6, Volume 17, Issue 4, April 2014, Page 236-263 PDF (741.32 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2014.81870 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
عبير محمد السعيد حماد; شعبان حفني شعبان; ميرفت محمود محمد علي | ||||
کلية التربية بالاسماعيلية – جامعة قناة السويس | ||||
Abstract | ||||
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الاحتياجات التربوية لتدريس الهندسة لدى معلمى رياضيات المرحلة الابتدائية فى ضوء نظرية الذکاءات المتعددة ، تکونت مجموعة الدراسة من(30) معلماً من معلمي الرياضيات بالصفوف الثلاث العليا بالمرحلةالابتدائية بمحافظة السويس ، وقد توصلت الدراسة إلى أن معلم الرياضيات في المرحلة الابتدائية يحتاج إلى تدعيم وصقل مهاراته في مفردات المجالات الخمسة التى تضمنتها الاستبانة ، ولکن بدرجات متفاوته فمنها بدرجة کبيرة وبدرجة متوسطة وآخرى بدرجة قليلة ، وقد أظهرت نتائج الدراسة على أهمية تحديد و تلبية الاحتياجات التربوية للمعلمين وتطوير مهاراتهم ، وقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء النتائج . This study aimed to identify the educational needs to teach engineering at the Teachers of Mathematics primary stage in the light of the theory of multiple intelligences , formed the study group of 30 teachers of mathematics teachers in grades three Supreme Palmrahlhalaptdaúah in Suez , The study found that math teacher at the elementary level needs to strengthen and hone his skills in the vocabulary of the five areas included in the questionnaire , but varying degrees mismatch significantly and moderately and the other to a low degree , have shown the results of the study on the importance of identifying and meeting the educational needs of teachers and develop their skills , the study concluded a number of recommendations in the light of the results . | ||||
Keywords | ||||
الاحتياجات التربوية; تدريس الهندسة; نظرية الذکاءات المتعددة | ||||
Statistics Article View: 116 PDF Download: 204 |
||||