أثر استخدام استراتيجية خرائط العقل في تنمية التفکير الناقد في الرياضيات والميل نحوها لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Article 7, Volume 18, Issue 6, July 2015, Page 227-285 PDF (713.47 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2015.81923 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
إبراهيم محمد رشوان عشوش | ||||
مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة کفر الشيخ | ||||
Abstract | ||||
تهدف الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام استراتيجية خرائط العقلفي تنمية التفکير الناقد في الرياضيات والميل نحوها لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، ولتحقيق ذلک الهدف قام الباحث بإعداد أدوات الدراسة ، والتي تمثلت في اختبار للتفکير الناقد ، ومقياس الميل نحو الرياضيات والمادة التعليمية ( دليل المعلم)، وتکونت عينة الدراسة من (83) تلميذاَ من تلاميذ الصف الأول الإعدادي تم تقسيمهم عشوائياَ إلى مجموعتين الأولى تجريبية (41)تلميذاَ، والثانية ضابطة (42) تلميذاَ، وقد أظهرت النتائج مايأتي: - وجود فرق دال إحصائياَ عند مستوى (α≤0.05) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لکل من: اختبار التفکير الناقد في الرياضيات ومقياس الميل نحوها لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية. - وجود تأثير کبير لاستراتيجية خرائط العقل في کل من: تنمية التفکير الناقد في الرياضيات والميل نحوها لدى تلاميذ المجموعة التجريبية. The Effect of Using Mind Maps Strategy in Develoing Critical Thinking in Mathematics and Tendency towards them among prep stage Pupils This study aimed to investigate effect of using mind-maps strategy in developing critical thinking in mathematics and the tendency towards them among prep stage pupils. To attain this objective, this researcher prepared the study tools which are represented in A Critical Thinking Test in Mathematics and A scale for Measuring Pupils' Tendencies Towards Mathematics. This researcher also prepared the Instructional material(A Teacher's Guide). The study sample consiste of (n=83) pupils, participants drawn from first year prep school Pupilswhich were divided randomly into two groups:an experimental group (n=41) particantsanda control group (n=42)participants. The Results showed: - Significant mean differences were Found between the experimental group and the control group in the Critical Thinking past- test in Mathematics and the Tendency Scaletowards Mathematicsin favour of the experimental group pupils. - Thre was a great effect of using the strategy of mind maps in developing Critical Thinking in Mathematics and the Tendencies towerds Mathematics in the experimental group pupils. | ||||
Keywords | ||||
استراتيجية خرائط العقل; التفکير الناقد في الرياضيات; الميل; تلاميذ المرحلة الإعدادية | ||||
Statistics Article View: 146 PDF Download: 232 |
||||