Al Ediny, A., Deabes, R. (2019). Effectiveness of an Educational Unit Based on Blended Learning for the Acquistion of Basic Knowledge and Skils of Clothing Sewing Techniques. EKB Journal Management System, 9(4), 107-121. doi: 10.21608/idj.2019.82561
Amal Hamoud Odeh Al Ediny; Rania Mostafa Kamel Abdel Aal Deabes. "Effectiveness of an Educational Unit Based on Blended Learning for the Acquistion of Basic Knowledge and Skils of Clothing Sewing Techniques". EKB Journal Management System, 9, 4, 2019, 107-121. doi: 10.21608/idj.2019.82561
Al Ediny, A., Deabes, R. (2019). 'Effectiveness of an Educational Unit Based on Blended Learning for the Acquistion of Basic Knowledge and Skils of Clothing Sewing Techniques', EKB Journal Management System, 9(4), pp. 107-121. doi: 10.21608/idj.2019.82561
Al Ediny, A., Deabes, R. Effectiveness of an Educational Unit Based on Blended Learning for the Acquistion of Basic Knowledge and Skils of Clothing Sewing Techniques. EKB Journal Management System, 2019; 9(4): 107-121. doi: 10.21608/idj.2019.82561
Effectiveness of an Educational Unit Based on Blended Learning for the Acquistion of Basic Knowledge and Skils of Clothing Sewing Techniques
1Master Student, Clothing Manufacturing, Department of Clothing and Textile, College of Home Economics, King Abdulaziz University, Jeddah.
2Professor of Clothing Manufacturing Technology, Department of Clothing and Textile, Faculty of Home Economics, King Abdulaziz University, Jeddah
Abstract
This research aims to build a proposed educational unit based on co-learning to acquire the basic knowledge and skills of sewing techniques, and measure the effectiveness of the proposed educational unit in providing students with the knowledge, skills and trainees attitude. In addition, this research seeks to provide a proposed learning environment (alternating learning environment) in learning stations, which is one of the models of mixed learning. The research used the descriptive and experimental method because it relates to the achievement of the objectives and hypotheses of the research. The research sample consisted of (21) students from the Department of Sewing and Tailoring Technology, Level 2, in the following disciplines: Fashion Design, Manufacturing and Production of Clothes, at the Technical College for Girls in Jeddah, for the academic year 1439-1440. The program was applied before and after each group followed the current research descriptive and experimental method to answer the research questions and verify the hypotheses. The results can be summarized as follows: There are statistically significant differences at the 0.05 level between the mean scores of the students in the knowledge acquired in the proposed educational unit before and after the application for the benefit of the post-test. In the proposed educational unit before and after the application in favor of the post-test, and thus the second hypothesis is achieved in addition to the presence of statistically significant differences at the level of 0.05 between the mean scores of students in the trend scale before and after application in favor of the test achievement, and thus have achieved third hypothesis. Where is a positive trend among students towards learning built-style after the application and the presence of statistically significant differences at the level of 0.05 between the mean scores of female students in the pre application and post educational unit proposed for the post application, and thus have achieved fourth hypothesis.
المخینی،محمد راشد (2017م) توظیف التعلیم المدمج فی تصمیم مواقع تعلیمیة،دار صفاء : عمان – الأردن.
الرباط، بهیرة شفیق إبراهیم (2016م) : استراتیجیات حدیثة فی التدریس،دار العالم العربی، ط2 : القاهرة – مصر.
عبدالعال،رانیا مصطفى (2015م) : فاعلیة برنامج قائم على التعلم المدمج لاکساب المهارات الأساسیة لتشغیل ماکینة الحیاکة لذوی صعوبات التعلم، بحث علمی منشور بمجلة الإقتصاد المنزلی - جامعة المنوفیة،العدد (1) ، (2010م) ، جامعة حلوان : القاهرة - مصر.
الخضری،ریهام أیمن (2014 م) : فاعلیة مقرر إلکترونی فی التعلیم المدمج لتنمیة الجوانب المعرفیة والمهاریة فی مجال الطباعة بالقوالب الخشبیة،رسالة ماجستیر منشورة فی کلیة التربیة النوعیة فی جامعة بور سعید : مصر.
عبد الهادی،زینب عبد الشکور (2013م) : فاعلیة استخدام التعلم المدمج فی تنمیة بعض مهارات تنفیذ الملابس ودافعیة الإنجاز فی العمل فی ضوء معاییر جودة المنتج لطالبات المدرسة الثانویة الصناعیة، رسالة دکتوراه غیر منشورة،معهد الدراسات التربویة،جامعة القاهرة : القاهرة - مصر .
علی،أمجاد جمیل عبدالله (2013م) : فاعلیة التعلیم الإلکترونی فی تنمیة جوانب التعلم فی التشکیل على المانیکان.رسالة ماجستیر غیر منشورة - جامعة الملک عبد العزیز، : جده،-المملکة العربیة السعودیة.
سلیم، تیسیر اندراوس (2013م) : فاعلیة التعلیم المدمج فی اکادیمیة البلقاء الالکترونیة من وجهة نظراعضاء هیئة التدریس فی جامعة البلقاء التطبیقیة.کلیة اربد الجامعیة - جامعة البلقاء التطبیقیة،المؤتمر الدولی الثالث للتعلم الإلکترونی والتعلیم عن بعد : الریاض - المملکة العربیة السعودیة.
الأعصر،سعید عبد الموجود. (2012م) : فاعلیة التعلم المدمج فی تنمیة مهارات تصمیم وتنفیذ الباترونات لدى طالبات الإقتصاد المنزلی بکلیة التربیة، بحث منشورة فی دار المنظومة،المکتبة الرقمیة،جامعة الأزهر : القاهرة - مصر.
الطنانی ، زینب عبد الجواد السباعی ، جیلان جمعة حجاج( 2012م ): فاعلیة برنامج تدریبی لاکساب بعض مهارات تنفیذ الملابس لطالبات الفرقة الثانیة بقسم الاقتصاد المنزلی ، بحث منشورة فی دار المنظومة، مجلة بحوث التربیة النوعیة : مصر
خدجیة على مشرف الغامدی. (2009م) .فاعلیة التعلم المدمج فی إکساب مهارات وحدة برنامج العروض التقدیمیة ( (POWERPOINT) لطالبات الصف الثانی الثانوی بمدینة الریاض،رسالة ماجستیر غیر منشورة- جامعة الملک سعود - کلیة التربیة - تقنیات تعلیم : الریاض - المملکة العربیة السعودیة.
زیتون، کمال عبد الحمید (2009م) التدریس نماذجه ومهاراته،عالم الکتب : القاهرة - مصر.
العازمی،عابدین محمد شریف - العجب محمد العجب - أحمد مرزوق، (2009م) .أثراستخدام أدوات التفاعل المتزامن و اللامتزامن فی التعلم المدمج على الدافعیة نحو التعلم و التحصیل الدراسی.رسالة ماجستیر منشورة فی دار المنظومة،المکتبة الرقمیة،کلیة الدراسات العلیا بجامعة الخلیج العربی : البحرین .
الکاف، رضیة علی (2003م) فاعلیة استخدام التعلیم المبرمج بالحاسوب فی تعلم تشغیل ماکینة الأوفرلوک الصناعیة لمتدربات شعبة الملابس والنسیج بکلیة الإقتصاد المنزلی،رسالة ماجستیر غیر منشوره،قسم الملابس والنسیج، کلیة الإقتصاد المنزلی، جامعة الملک عبد العزیز : جده – المملکة العربیة السعودیة .
الجواد، شریف عبد الجواد (2003 م) فاعلیة استخدام الکمبیوتر فی تعلیم تقنیات الخیاطة.الإقتصاد المنزلی،رسالة دکتوراه غیرمنشورة، بجامعة حلوان : القاهرة : - مصر.
R.Tucker,Catlin : THE ON-YOUR-FEET GUIDE TO BLENDED LEARNING STATION ROTATION.CORWIN : The United States of America, (2019) .
Al-qurashi,Nada, Teachers' Perception of Implementing Blended Learning Approach in Vocational Education College, ( 2018) ,A thesis submitted for the requirements of the Degree of Master, ENGLISH LANGUAGE INSTITUTE,KING ABDULAZIZ UNIVERSI,JEDDAH – SAUDI ARABIA.
T.Green,Catlin R.Tucker، Tiffany Wycoff Jason T.Green : Blended Learning in Action A Practical Guide Toward Sustainable Change,CORWIN : The United States of America, (2017)
Staker,Michael B.Horn and Heather (2017) : THE blended "WORKBOOK"Learning to Design the Schools of Our Future,Jossey-Bass : the United States of America
AL-aidarous,Khdijah Houd ; Exploring EFL Lerners Perception and Performance in Blanded Learning Enviromentt In Saudi Technical Educachion Context, ( 2016) ,A thesis submitted for the requirements of the Degree of Master, ENGLISH LANGUAGE INSTITUTE,KING ABDULAZIZ UNIVERSI,JEDDAH – SAUDI ARABIA.
Al-Hassan,Sara Hamad Hassan( 2015) :The Effect of Blended Learning on Enhancing ELI Students' Performance and Satisfaction, A thesis submitted for the requirements of the Degree of Master, ENGLISH LANGUAGE INSTITUTE,KING ABDULAZIZ UNIVERSI,JEDDAH – SAUDI ARABIA.
Eryilmaz ,Meltem (2015):The Effectiveness Of Blended Learning Environments, contemporary Issues In Education Research,Volume 8, Number 4 , Atilim University, Turkey .