التدريب والتنمية المهنية المستدامة على مستوى المدرسة في ضوء مدخل الإدارة الذاتية بسنغافورة " دروس مستفادة " | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Article 1, Volume 12, Issue 1, July 2019, Page 1-54 PDF (642.83 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2019.82621 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
إبتسام محمد محمد محمد عبدالمجيد1; يوسف سيد محمود2; حسنية حسين عبدالرحمن3 | ||||
1مدرس مساعد بقسم التربية المقارنة کلية التربية – جامعة الفيوم | ||||
2أستاذ ورئيس قسم أصول التربية کلية التربية - جامعة الفيوم. | ||||
3مدرس بقسم التربية المقارنة کلية التربية – جامعة الفيوم | ||||
Abstract | ||||
ملخص: هدفت الدراسة إلى الاستفادة من خبرة سنغافورة في تفعيل التدريب والتنمية المهنية المستدامة على مستوى المدرسة في ضوء مدخل الإدارة الذاتية بمصر، واستخدمت الدراسة المنهج المقارن بمدخليه الوصفي والتحليلي، وأوصت بضرورة تفعيل وحدات التدريب داخل المدارس، وإنشاء مجتمعات تعلم بالتعاون بين المدارس، والاهتمام بتنمية القدرات القيادية لدى العاملين بها. Abstract: The study aimed to benefit from the experience of Singapore in activating the training and sustainable professional development at the school level in the light of the self-management approach in Egypt. The study used the comparative approach in its descriptive and analytical schools. It recommended the activation of training units within schools, the establishment of learning communities in cooperation between schools, Leadership capabilities of its employees. | ||||
Keywords | ||||
التدريب داخل المدرسة الإدارة الذاتية للمدرسة لامرکزية التعليم التنمية المهنية المستدامة in-school training self-management of the school decentralization of education; sustainable professional development | ||||
Statistics Article View: 407 PDF Download: 2,150 |
||||