أساليب التربية الإيجابية وعلاقتها بالاتزان الانفعالي لدي الأبناء من طلاب جامعة 6أکتوبر | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Article 3, Volume 26, Issue 3.1, March 2020, Page 145-194 PDF (2.95 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2020.92327 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
سهام علي شريف* 1; فاطمة سعيد برکات* 2; صفاء مصطفى علي عمار* 3 | ||||
1استاذ الصحة النفسية کلية التربية-جامعة حلوان | ||||
2أستاذ علم النفس المساعد ورئيس قسم علم النفس التربوي بکلية التربية جامعة 6 اکتوبر | ||||
3ماجستير صحة نفسية وباحثة دکتوراه بکلية التربية جامعة 6 أکتوبر | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي الى التعرف على العلاقة بين أساليب التربية الإيجابية والاتزان الانفعالي لدي الأبناء من طلاب جامعة 6أکتوبر، وتکونت عينة البحث من (80) طالب وطالبة بجامعة 6أکنوبر، واشتملت أدوات البحث على: مقياس أساليب التربية الإيجابية (اعداد/ الباحثة) ومقياس الاتزان الانفعالي (اعداد/ سهام علي، 2018)، وتوصل البحث الى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائياً بين درجات الطلاب عينة البحث على بعد اسلوب التقبل والدفء (لمقياس اساليب التربية الايجابية) ودرجاتهم على مقياس الاتزان الانفعالي حيث بلغت قيمة معامل الارتباط (0.276)، وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائياً بين درجات الطلاب عينة البحث على بعد اسلوب الديمقراطية (لمقياس اساليب التربية الايجابية) ودرجاتهم على مقياس الاتزان الانفعالي حيث بلغت قيمة معامل الارتباط (0.344). The aim of the current research was to identify the relationship between the methods of positive education and the emotional balance of the students of the 6th of October University. The research sample consisted of (80) students at the University of 6th of October. The research tools included: Positive Methods of Education (researcher's preparation) and Emotional Balance (Siham Ali, 2018). The study found a positive correlation between the scores of the students in the research sample after the method of acceptance and warmth (for the measure of the methods of positive education) and their scores on the measure of emotional equilibrium, where the correlation coefficient value (0.276), the existence of a positive correlation relationship statistically significant among the students' After the style of democracy (for the measure of positive education methods) and their grades on the measure of emotional equilibrium, where the value of correlation coefficient (0.344). | ||||
Statistics Article View: 738 PDF Download: 5,757 |
||||