المشکلات الاکاديمية التي تواجه الطلاب المعاقين فى جامعة المنصورة ومتطلبات مواجهتها | ||||
مجلة تطوير الأداء الجامعى | ||||
Article 4, Volume 6, Issue 4 - Serial Number 17, August 2018, Page 57-68 PDF (3.34 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jpud.2018.95949 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
امانى رضا عبد العزيز الزيات* 1; على عبد ربه حسين2; محمد السيد محمد الاخناوى2 | ||||
1کلية التربية جامعة المنصورة | ||||
2قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
ملخص عربى : يهدف البحث إلى التعرف على المشکلات الاکاديمية التي تواجه الطلاب المعاقين بجامعة المنصورة ومتطلبات مواجهتها لعينة من الطلاب المعاقين الملتحقين ببعض الکليات في جامعة المنصورة. تکونت العينة من (94 طالبا من المعاقين)، طبق عليهم ”الاستبيان کأداة لجمع البيانات ”. وقد تم استخدام حزمة من التحليلات الإحصائية في العلوم الإنسانية والاجتماعية SPSS؛ تمثلت في اختبار مربع کاي للاستقلال واختبار ت وتحليل التباين الأحادي، وکانت النتيجة کالاتي: 1) لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى (p> 0.05) بين متوسطات درجات طلاب جامعة المنصورة حسب نوع الإعاقة (حرکية – بصرية- سمعية) وهذا يشير الى ان نوع الإعاقة لا يؤثر في استجابات طلاب جامعة المنصورة حول المشکلات الاکاديمية التي تواجههم اثناء دراستهم بالجامعة. 2) توجد فروق دالة إحصائيا بين الذکور والاناث حول المشکلات الاکاديمية وذلک لصالح الاناث المتوسط الأکبر (=41.9) حيث جاءت قيمة ت دالة عند مستوى دلالة 0.01 وهذا يشير الى ان النوع (ذکر – انثى) يؤثر في استجابات طلاب الجامعة حول المشکلات الاکاديمية التي تواجههم اثناء دراستهم الجامعية.3 )کما جاءت استجابات عينة الدراسة الکلية حول المشکلات الاکاديمية التي تواجه الطلاب المعاقين اثناء دراستهم الجامعية بجامعة المنصورة ،بانه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في جميع العبارات لصالح البديل (موافق) ،عدا العبارة رقم (1) لصالح البديل (غير متأکد) حيث جاءت قيمة (کا2)دالة احصائيا عند مستوى دلالة 0.01 . ملخص انجليزى : The research aims to identify the academic problems faced by disabled students at Mansoura University and the requirements to meet them for a sample of disabled students enrolled in some colleges at Mansoura University. The sample was composed of (94 students with disabilities). The questionnaire was used as a data collection tool. A statistical analysis of human and social sciences (SPSS) was used; the CI test of independence and the analysis and analysis of the mono-variance were as follows: 1) There were no statistically significant differences at p <0.05) Type of disability (kinetic - visual - auditory) This indicates that the type of disability does not affect the responses of students of Mansoura University about the academic problems facing them during their university studies.2)There were statistically significant differences between males and females over academic problems in favor of the larger medium females (= 41.9). The value of the function was at the level of 0.01. This indicates that the gender affects male students’ responses to academic problems. 3. The responses of the sample of the comprehensive study on the academic problems facing disabled students during their university studies at Mansoura University indicate that there are statistically significant differences in all statements in favor of the alternative, except for the number (1) in favor of the alternative (not sure) where the value of Ca 2 was a statistical function at a level of 0.01. | ||||
Keywords | ||||
الطلاب المعاقين فى جامعة المنصورة; مشاکل الطلاب المعاقين; الطلاب المعاقين | ||||
Statistics Article View: 174 PDF Download: 233 |
||||