العوامل المسهمة في التواصل المدرسي المُدرك لدى تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية Online training environment In acquiring entrepreneurship among students of technical education at the College of Education | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 29, Issue 9.1, September 2023, Page 269-305 PDF (1.32 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2023.347481 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
دعاء رجب عبد الراضى* ; وهمان همام السيد1; سحر طه محمود2 | ||||
1أستاذ الصحة النفسية المتفرغ كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
2مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدفت الباحثة من خلال البحث الحالي إلى الكشف عن العوامل المسهمة في التواصل المدرسي المُدرك ، والفروق التي تعزي للنوع (ذكور، أناث) ونوع التعليم (حكومي، خاص، أزهري) لدى تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي. العينة: تكونت العينة من(300) تلميذ وتلميذة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي، والذين تم اختيارهم من المدارس الحكومية والخاصة والأزهرية، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية بين(11-12) سنة، بواقع (150ذكور،150إناث). وقد دلت النتائج على وجود ثلاث عوامل أساسية تسهم في التواصل المدرسي وهي(التواصل التسامحي، التواصل الانفعالي، التواصل الحواري)، كما لا توجد فروق بين الذكور والإناث في عامل التواصل الانفعالي، ويوجد فروق بين الذكور والإناث في عامل التواصل التسامحي لصالح الإناث، بينما يوجد فروق بين الذكور والإناث في التواصل الحواري لصالح الذكور، لا توجد فروق بين تلاميذ التعليم الحكومي والخاص في الدرجة الكلية لمقياس التواصل المدرسي ، وعامل التواصل التسامحي، بينما يوجد فروق بين تلاميذ التعليم الحكومي والخاص في التواصل الانفعالي لصالح تلاميذ التعليم الحكومي، يوجد فروق بين تلاميذ التعليم الحكومي والخاص في التواصل الحواري لصالح تلاميذ التعليم الخاص، توجد فروق بين تلاميذ التعليم الحكومي والأزهري في الدرجة الكلية لمقياس التواصل المدرسي المُدرك ، وعاملي (التواصل التسامحي، التواصل الحواري) لصالح تلاميذ التعليم الأزهري، بينما لا يوجد فروق بين تلاميذ التعليم الحكومي والأزهري في عامل التواصل الانفعالي، توجد فروق بين تلاميذ التعليم الخاص والأزهري في الدرجة الكلية لمقياس التواصل المدرسي المُدرك ، وعوامله الفرعية (التواصل التسامحي، التواصل الانفعالي، التواصل الحواري) لصالح تلاميذ التعليم الأزهري. The researcher aimed, through the current research, to reveal the Factors contributing to school communication, and differences attributed to gender (male, female) and type of education (government, private, Azharite) among students of the first cycle of basic education. Sample: The sample consisted of (300) grade six students, who were chosen from public, private and Al-Azhar schools, and their ages ranged between (11-12) years, with (150 males, 150 females). The results indicated that there are three basic factors that contribute to school communication, which are (tolerant communication, emotional communication, and dialogical communication). There are differences between males and females in dialogical communication in favor of males. There are no differences between public and private education students in the total score of the school communication scale, and the tolerance communication factor, While there are differences between public and private education students in emotional communication in favor of public education students, there are differences between public and private education students in dialogical communication in favor of private education students. Dialogical communication) in favor of Al-Azhar students, while there are no differences between public and Al-Azhar students in the emotional communication factor, there are differences between private and Al-Azhar students in the total score of the school communication scale, and its sub-factors (tolerant communication, emotional communication, dialogic communication) in favor of students Al-Azhar education. | ||||
Keywords | ||||
العوامل المسهمة; التواصل المدرسي المُدرك; العوامل الديموجرافية contributing factors - school communication - demographic factors | ||||
Statistics Article View: 39 PDF Download: 42 |
||||