برنامج أنشطة رياضية قائم علي المدخل البصري وفاعليته فى تنمية التخيل والدافعية لتعلم الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Article 1, Volume 22, Issue 3, January 2019, Page 6-36 PDF (6.36 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2019.80993 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
هبة محمد محمود عبد العال | ||||
مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة عين شمس | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى بناء برنامج أنشطة رياضية قائم علي المدخل البصري ودراسة فاعليته فى تنمية التخيل والدافعية لتعلم الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتکونت مجموعة البحث من (38) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي للعام الدراسي 2018/ 2019م. وقد تم إعداد أدوات القياس التالية: مقياس التخيل- مقياس الدافعية لتعلم الرياضيات. واتبع البحث التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة من خلال التطبيق القبلي/ البعدي، ذلک لأن محتوى البرنامج المقترح جديد لا يتم تدريسه في المدارس حالياً. وبتجميع البيانات وتطبيق المعالجات الإحصائية المناسبة خلُص البحث إلى النتائج التالية: - وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي0,05 بين متوسطي درجات التلميذات في التطبيقين القبلى/ البعدى لمقياس التخيل لصالح التطبيق البعدي. - وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي0,05 بين متوسطي درجات التلميذات في التطبيقين القبلى/ البعدى لمقياس الدافعية للتعلم لصالح التطبيق البعدي. Abstract: The effectiveness of mathematics activities program through visual approach on developing imaginations and motivate to learn mathematics for preparatory stage students. The research aimed at identifyingthe Effectiveness of mathematics activities program through visual approach on developing imaginations and motivate to learn mathematics for preparatory stage students, the sample consisted of (38) students from first grade preparatory for academic year 2018/2019 . The research tools are: imagination scale – motivate to mathematics leaning scale. The research methodology: The one group design is used with pre and post applied. The research result: - There are statistically significant differences at the level of 0.05 between the means of student’s degrees in the Pre &post applications of imagination Scale for the post application. - There are statistically significant differences at the level of 0.05 between the means of student’s degrees in the Pre &post applications of motivate to mathematics leaning Scale for the post application. | ||||
Keywords | ||||
الأنشطة الرياضية; المدخل البصري – التخيل – الدافعية لتعلم الرياضيات. mathematics activities; visual approach; imagination; motivate to learn mathematics | ||||
Statistics Article View: 203 PDF Download: 378 |
||||