EKB Journal Management System

1.

نشرة العدد

Pages 1-13
تقديم: أ.د/ عادل عبدالله محمد

2.

فعالية برنامج قائم على الرسم في تنمية تقدير الذات لدى عينة من التلميذات الصم وضعيفات السمع في معهد الأمل The effectiveness of drawing -based learning in the development of self-esteem among a sample of female deaf and hard of hearing students at Amal Institute

Pages 1-33
نــوره عبد الله إبراهيم الشعيــبي

3.

التحديات التي تواجه قادة مدارس التربية الخاصة: مراجعة أدبية Challenges Facing School Leaders of Special Education: Literature Review

Pages 35-51
موضي سعود الهويمل

4.

آراء المعلمات تجاه تطبيق برنامج الکفايات الاجتماعية في مواجهة ظاهرة التنمر عند التلميذات ذوات اضطراب تشتت الانتباه وفرط الحرکة The views of teachers towards the program of social competencies to face the bullying with students with attention deficit disorder and hyperactivity

Pages 53-84
أمل بنت سالم بن أحمد الفيفي

5.

فعالية برنامج قائم على أنماط التعلم والتفکير في خفض حدة صعوبات تعلم القراءة لدى تلميذات المرحلة الابتدائية بمدينة الطائف The effectiveness of a program based on learning and thinking styles to reduce severity of reading disability for primary school female students in Taif city

Pages 84-123
جابر محمد عبدالله عيسى; امل بنت عبدالله بن محمد السليماني

6.

واقع تطبيق المحاسبية في معاهد وبرامج التربية الفکرية ومعوقاتها من وجهة نظر قادتها ومعلمي التربية الفکرية فيها The current state of applying accountability in educational institutes and programs for students with intellectual disabilities and its obstacles according to the perspective of their leaders and intellectual education teachers

Pages 125-165
إبـــراهيـــم المعيقـــل; جميــــلة مجــــرشــــي

7.

الخدمات الانتقالية المقدمة لذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر الأسر والمعلمين Transitional Services for Autism Spectrum Disorder People from the Perspective of Families and Teachers

Pages 167-195
ريــــم محمـــــود غريب; نــاديــه احمــد الزهراني

8.

مستوى التحديات التي تواجه ممارسات التنفيذ في البيئة التعليمية الرقمية لدى معلمي الصم وضعاف السمع Level of the Challenges that Face Implementation Practices in the Digital Learning Environment for Teachers of Deaf and Hard of hearing Students

Pages 197-254
/ مـاجـد بن عبدالرحمـن السالم; هنـاء بنت عبدالله الزهراني

9.

الفـــروق في مکـــونـــات الـــوظـــائـــف التنفيذيـــة لـــدى الأطفـــال ذوي الإعـــاقـــة الفکـــريـــة وفقـــاً لبعـــض المتغـــيرات The Differences in the Components of Executive Functions of Children with Intellectual Disability According to Some Variables

Pages 255-288
دعــاء عبد الـرضــا علي ملک

10.

برنامج قائم على استراتيجيات ما وراء المعرفة في تنمية الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف السابع ذوي صعوبات التعلم بدولة الإمارات العربية المتحدة A program based on metacognitiv strategies in Improving Reading Fluency and Comprehension for seventh grade Emirati pupils with Learning Disabilities

Pages 289-340
سهـــام عبد المنعـــم بـکري