EKB Journal Management System

1.

تقييم جودة الأداء التدريسي في جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية في ضوء معايير المرکز الوطني للتقويم والاعتماد الأکاديمي Assessing the Quality of Teaching Performance at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in the Light of the National Center Standards for Academic Assessment and Accreditation

Pages 2-41
خلود بنت فواز بن عبد العزيز التميمي

2.

فاعلية برنامج محوسب مقترح في العلوم لتنمية الوعي الأماني للتلميذات ذوات الإعاقة العقلية البسيطة بالمرحلة المتوسطة The Effectiveness of a Proposed Computerized Program in Science in Developing Safety Awareness of Students with Limited Mental Disability in the Middle Stage

Pages 44-76
أمينة يحيى محمد لطفي; أماني أحمد عيسى موکلي

3.

تطوير کليات التربية في المملکة العربية السعودية في ضوء نظام الجامعات الجديد لعام 1441هـ دراسة حالة: کلية الدراسات العليا التربوية بجامعة الملک عبدالعزيز Developing Saudi Arabian Faculties of Education in the light of the New Universities System of 1441 A.H: Case Study: Faculty of Educational Graduate Studies at King Abdulaziz University

Pages 78-107
خيرية بنت جميل ياسين السليماني

4.

دور معلمي المرحلة الثانوية في تحصين طلابهم من الانحراف الفکري وتصور مقترح لتعزيزه. The Role of Secondary Stage Teachers in Immunizing their Students from Intellectual Deviation and a Proposed Perspective for Enhancement

Pages 110-161
أحمد بن سالم بن سعيد باهمام

5.

فاعلية برنامج تدريبي باللغة الإنجليزية لتعزيز الهوية الوطنية لدى الطالبات السعوديات بالمرحلة المتوسطة The Effectiveness of a Training Program in English in Enhancing National Identity of the Middle Stage EFL Saudi Students

Pages 164-192
منصور بن سعيد المالکي; عبد الرحمن بن عوض الأسمري; جابر محمد عبد الله; نصرة محمود إسماعيل; أسامة عبد الفتاح محمد

6.

فاعلية استخدام القصص الرقمية في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى The Effectiveness of Using Digital Stories in Developing Critical Reading Skills of Arabic Language Learners Speaking Other Languages

Pages 194-221
خالدبن هديبان هلال الحربي

7.

نموذج مقترح للتصميم التدريسي لمقرر القرآن الکريم والتجويد لطلاب المرحلة الابتدائية،ومدى مناسبته من وجهة نظر الخبراء والمختصين A Suggested Model of the Instructional Design in the Light of the Holy Quran and Tajweed Course for the Elementary School Students and its Suitability from the Viewpoints of Experts and Specialists

Pages 224-255
صالح ابراهيم المقاطي

8.

متطلبات تدويل التعليم الجامعي عن بُعد من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية Requirements of Internationalizing Distant University Education from the Viewpoints of Staff Members in the Saudi Universities

Pages 258-292
غاده بنت عبدالرحمن الجاسر

9.

دور التعليم الالکتروني في تنمية مستوى القوة الرياضية لدى الطلبة من وجهة نظر معلمي الرياضيات في المرحلة الثانوية. The Role of E-learning in Developing the Level of Mathematical Strength among the Secondary Stage Students from the Viewpoints of Mathematics Teachers

Pages 294-323
سلمان بن حديد الشمري

10.

أثر ممارسة معلمات العوق السمعي لمهارات الوعي الصوتي على المهارات القرائية لدى تلميذاتهن ضعيفات السمع The effect of hearing impairment teachers practicing phonological awareness skills on the reading skills of hearing impaired their students

Pages 326-357
شريفة بنت عبدالله الزبيري

11.

الدور الوسيط للبراعة التنظيمية في تعزيز العلاقة بين الرشاقة الاستراتيجية وتحقيق الميزة التنافسية في جامعة تبوک: دراسة ارتباطية تنبؤية The mediating role of organizational prowess in Enhancing the Relationship between strategic agility and achieving competitive advantage at Tabuk University: A Predictive Correlational Study

Pages 360-406
علي بن حسن يعن الله القرني

12.

دور العمل التطوعي في تحقيق الأمن المجتمعي وتعزيز الانتماء بالمملکة العربية السعودية "دراسة ميدانية مطبقة على عينة من المتطوعين بمدينة الرياض" The Role of Volunteer Work in Promoting Community Security and Strengthening Belonging to the Kingdom of Saudi Arabia: A Field Study Administered to a Sample of Volunteers in Riyadh

Pages 408-444
عبدالرحمن عبدالله علي بدوي

13.

واقع ممارسة رؤساء الأقسام الأکاديمية بجامعة تبوک لإدارة التنوع الثقافي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس وعلاقته ببعض المتغيرات The Status-quo of the Cultural Diversity Management Practices among the Heads of Academic Departments at the University of Tabuk from the Viewpoints of the Faculty Members Links to Some Variables

Pages 446-486
عبدالله بن عبدالعزيز بن عبدالمطلب الشريف

14.

مدى امتلاک معلمي اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة بدولة الکويت کفايات التدريس الإبداعي من وجهة نظر طلابهم Arabic Language Teachers at the Intermediate Level in Kuwait Possession of the Competencies of Creative Teaching from Their Students' Viewpoints

Pages 489-532
د/ فايز عبد الله عوض معتق

15.

من زاوية تربوية (الشَّهَادَاتُ الزَّائِفَةُ)

Pages 533-538
أ.د/ مصطفى السواحلي