EKB Journal Management System

1.

أثر تفاعل تعليم الأم والأعراض السيکوسوماتية لطلاب الجامعة على بعض خصائصهم الشخصية. The effective of interaction between mothers´ education level and psychosomatic symptoms among university students on their personality characteristics

Pages 11-47
محروس عبد الخالق السيد فرحات

2.

دور شيوخ المعاهد الأزهرية في تفعيل أهداف التنمية المستدامة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بکلية التربية بنين بالقاهرة جامعة الأزهر. The role of Al-Azhar Institutes Sheikhs in activating sustainable development goals (SDG's) From the point of view of the faculty members of the Faculty of Education Boys in Cairo Al-Azhar University

Pages 49-157
أبو بکر أحمد صديق جلال

3.

فعالية الإرشاد النفسي البنائي في تخفيف أزمة الهوية لدى طالبات جامعة القصيم (دراسة وصفية ـ شبه تجريبية). The effectiveness of constructive psychological counseling in alleviating the identity crisis among the students of Qassim University: Descriptive - Quasi-experimental Study

Pages 159-217
منى مصطفى فرغلي مرسي

4.

فاعلية برنامج تدريبي مقترح في تنمية مهارات تصميم الاختبارات الإلکترونية لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الحدود الشمالية واتجاهاتهم نحو تطبيقها في مقررات الدراسات الإسلامية. The Effectiveness of a Proposed Training Program in Developing the Skills of Designing E-Tests among Faculty Staff Members at Northern Borders University and their Attitudes towards

Pages 219-274
العنود بنت صبيح دايش الشراري

5.

فاعلية استخدام الفصول الافتراضية لتنمية المهارات الإشرافية لدى المشرفين التربويين بمديريات التربية والتعليم محافظة الکرک. The Effectiveness of Virtual Classromms in Developing Supervision Skills among the Educational Supervisors in Education Directorates in Al-Kark Governorate

Pages 249-268
أحـمـد حـامد عبد العزيز العضــايلة

6.

تحديات تطبيق الطالبات المعلمات بکليات التربية للمهارات التخصصية في تدريس العلوم الشرعية بالمرحلة الثانوية في ضوء متطلبات التنمية المهنية. Challenges Facing Female Teachers in the Faculties of Education in Implementing Specialization Skills in Teaching Islamic Sciences at the Secondary Stage in the Light of Professional Development Requirements

Pages 269-309
آمنة محمد المختار محمد الأمين الشنقيطي

7.

واقع استخدام استراتيجية دورة التعلم الخماسية (5E's) في تدريس العلوم الطبيعية بالمرحلة الثانوية بمنطقة القصيم من وجهة نظر المعلمين في ضوء بعض المتغيرات The Status que of Using the 5Es Strategy in Teaching Science for the Secondary Stage Students in Al Qassim Region from the Viewpoints of the Teachers in the Light of Some Variables

Pages 311-361
عبدالله بن عبدالعزيز بن فهيد الفهيد

8.

فاعلية الأنشطة المصاحبة للتعلم المتناغم مع الدماغ في تنمية التحصيل الأکاديمي لمادة المناهج وبعض مهارات التفکير لدى طالبات المستوى السادس بقسم رياض الأطفال بکلية التربية بالسعودية. The Effectiveness of Activities Accompanying Brain-Based Learning in the Development of the Curriculum Subject Academic Achievement and some Thinking Skills among th

Pages 363-433
فايزة أحمد عبد السلام عبد الرحمن

9.

مدى تطبيق معلمي اللغة العربية للتعلم الإتقاني في المرحلة المتوسطة بمدينة تبوک من وجهة نظر الطلاب وسبل تنميته The Status-quo of Applying Mastery Learning among the Middle Stage Students by the Arabic Language Teachers in Tabuk from the Viewpoints of the Students and Methods of Development

Pages 435-455
نايف بن دخيل الله عبدالله الجهني

10.

مهارات التخطيط الاستراتيجي وعلاقتها بالتمکين الوظيفي لدى العاملين (الإداريين) بکليات جامعة شقراء. Strategic Planing Skills and its Relationship to The Functional Empowerment of Employees (administrators) at The Faculties of Shaqra University

Pages 493-544
علي بن عبد القادر عوضه الزهراني

11.

الاجتهادات التربوية للصحابة في العهد النبوي (الصحابي مُعــــاذِ بنِ جبل رضي الله عنه أنموذجاً). The educational jurisprudence of the Companions of the Prophet’s Era: Moaz bin Jabal as a model)

Pages 545-587
علي بن مثيب بن دغيّم السبيعي

12.

القيادة الأخلاقية لدى قادة مدارس محافظة النماص وعلاقتها بتنمية جوانب الأمن الفکري لطلاب المرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمين. The Ethical Leadership of Al Namas Governorate Schools Leaders and its Correlation with Developing the Aspects of Intellectual Security among the Secondary School Students from the Teachers Viewpoints

Pages 589-638
محمد سعيد حزمي القرني

13.

تحليل محتوى کتب الفيزياء في المملکة العربية السعودية في ضوء التصميم الهندسي لمعايير الجيل القادم للعلوم NGSS. Analysis Content of Saudi Arabian Physics Textbooks in the Light of Engineering Design of Next Generation Science Standards

Pages 639-668
مها بنت فراج البقمي; جبر بن محمد الجبر

14.

الاسهام النسبي لنماذج التمثيل المعرفي في مهارة حل المشکلات لدى طلبة کلية التربية الأساسية. Realative Contribution of Mental Representation of Information in Problem-solving Skills among the Faculty of Basic Education Students

Pages 669-707
هيفاء علي اليوسف; سعاد مسلم الشبو

15.

التوجيهات التربوية المستنبطة من سيرة أم المؤمنين خديجة رضي الله عنها أنموذجًا لحقوق المرأة المسلمة. Educational Guidance Derived from the Biography of the Mother of the Believers Khadija a Model for Muslim Women Rights

Pages 709-755
عاليه محمد محمد تراب الخياط

16.

مدى امتلاک معلمي التربية الإسلامية بالمرحلة المتوسطة مهارات استخدام السبورة الذکية بمدينة جدة. The Status quo of Possessing the Smart Board Skills amomg the Islamic Education Middle Stage Teachers in Jeddah City

Pages 757-801
عبد الله بن محمد بن محمد الشهري; إحسان بن محمد بن عثمان کنساره

17.

مدى استعداد المدارس الثانوية وقيادتها في المملکة العربية السعودية للتحول نحو القيادة التحويلية: دراسة ميدانية من وجهة نظر المعلمين Saudi Arabian Secondary School Leaders and Subordinates’ Preparedness for Change into Transformational Leadership: an exploratory study of the teachers’ perceptions

Pages 803-847
ياسين سليم الجهني

18.

فعالية التدريب المرکّز الصريح على خصائص الکلام المتصل من خلال برنامج الوسائط المتعددة في تنمية الفهم ووضوح الکلام. The Effectiveness of Explicit Focused-Training Multimedia Program on Features of Connected Speech in Developing Listening Comprehension and Speech Clarity

Pages 849-890
عطية السيد عطية عبد العال

19.

الاتجاهات الحديثة في توظيف الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات في مجال اقتصاديات المعرفة. The new trends in functioning scientific productivity of faculty members at universities in the field

Pages 891-1001
أحمد سمير فوزي عبد الله